maandag 13 januari 2014

Zeep

Al enige tijd wil ik een blog over zeep maken schrijven, maar ik weet niet hoe te beginnen. Ik kan mij namelijk niet herinneren wat mij op het idee heeft gebracht om te proberen zelf zeep te gaan maken afgelopen zomer. Ik schrijf het maar toe aan zwangerschapsdementie. 
Maar goed, afgelopen zomer heb dus ik samen met mijn zusje geprobeerd zeep te maken. We probeerde twee recepten, een met lavendelthee en verse lavendel erdoor en een met verse citroenverbena erdoor. Lavendel en verbena uiteraard uit eigen tuin. De zeep met de lavendel werd een mooi wit zeepje maar rook verder niet naar lavendel. De verbenazeep was gewoon mislukt. Het rook muffig en de blaadjes waren bruin geworden waardoor het niet uitzag. 
Toch vind ik het een interessant proces. Je mengt natronloog (ook bekend als gootsteenontstoppen) met vettigheid, voegt eventueel wat kleuren en geuren toe en na zes weken wachten heb je zeep. 
Inmiddels hebben we meerdere pogingen gedaan om mooie zeep te maken. Verschillende kleuren en geuren. Op dit moment wassen wij onze handen in de keuken met koffiezeep. Ideaal om geurtjes van uien en knoflook van je handen te krijgen. Maar mijn favoriete zeep heb ik nog gemaakt. Ik blijf dus nog even oefenen in het zeep maken. Tips en zeeprecepten zijn van harte welkom!

Wil je het zeepproces in beeld zien? Of zelf ook een keer zeep maken? Kijk dan even op de site van Frouckje en lees haar blog. We hebben laatst samen zeep gemaakt en zij heeft het proces met haar fotocamera vastgelegd. Een aanrader om te lezen en te bekijken! 

Moeder van saar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten